top of page

סייקי שיאצו 

הסייקי שיאצו התפתח מיסודות רפואת המזרח והוא מכיל את הבסיס לגישות הטיפוליות העתיקות הסיניות וגישות הריפוי שהתפתחו מאוחר יותר ביפן.

הסייקי שיאצו כשיטת טיפול נותן מקום למסורות הריפוי העתיקות שמקורן במזרח. ייחודו בבהירות הראייה וההבנה של יסודות הקי ובהשלת ערפל המיסטיות של עולם הקי.

הסייקי שיאצו מגיש לתלמיד המערבי את היכולת להתחבר עם עולם הקי מבלי שיידרש להפוך לנזיר זן או לאיש טאו; להתחבר למקום המשותף לכל התרבויות, הדתות והמסורות, אל הלב, הסייקי הפנימי. כל תלמיד יכול לעשות זאת בפשטות ובטבעיות מהמקום בו הוא נמצא.

פילוסופיית המזרח דוגלת בכוחות המשלימים, יין ויאנג, יסודות  הקיום של עולם הרוח, הנפש והחומר. על כוחות מנוגדים משלימים אלה נכתב רבות ואין צורך להוסיף על כך.

גישת הלימוד

לאור ניסיוני הרב בהוראת עקרונות אלה לתלמידים מערביים ויפנים, לא פעם שאלתי את עצמי האם משהו אינו חסר?

הגישות הפילוסופיות של הבודהיזם, הזן, ההינדואיזם והטאואיזם דוגלות באי שפיטה ובקבלה של הקיים, ההווה והאחר. הכוחות המנוגדים, יין ויאנג, על פי גישות אלה, משלימים זה את זה ולכן אין טוב ואין רע אלא רק – "יש". אלא שלאורך ההיסטוריה, לא תמיד ולא בכל מצב גישות אלו הוכיחו את עצמן: הפער בין הפילוסופיה לחיי היום יום היה (ועודנו)  גדול מדי.

במהלך ההתנסות שלי בהוראה מול תלמידים מתרבויות ודתות שונות, צפיתי שוב ושוב כיצד תלמידים נופלים למלכודת השפיטה העצמית. עוסקים בהשוואה בין "הטוב" ל-"רע"; "הנכון" ל -"לא נכון", "הצודק"  -"לא צודק", וכן הלאה.

שנים רבות חקרתי את העניין ותהיתי –  מהי הדרך הנכונה להביא את התלמיד למצב של התבוננות נטולת שפיטה וקבלה אמיתית של עצמו ושל המטופל?

אם יש טוב ורע, שני כוחות מנוגדים, כיצד אנו מאחדים ביניהם כך שישלימו האחד את השני? כיצד אנחנו כבני אדם נצליח לקבל אותם כמשלימים בתוכנו הלכה למעשה ולא כאידאל נשגב על הנייר…?

את התשובה מצאתי בכוח השלישי – הסייקי.

המילה סייקי נכתבת בקאנג'י (סימן בכתב הסיני) בכמה צורות. משמעותה  – אנרגיה חיובית, ההפוכה מהג'אקי שהיא האנרגיה השלילית.

בסייקי שיאצו, המילה סייקי נכתבת בדרך שונה. סיי – חיים וקי – אנרגיה, כלומר – אנרגיית החיים. האנרגיה המכילה את שני הכוחות המנוגדים, היין והיאנג, הסייקי והג'אקי.

הסייקי היא האנרגיה הראשונית, הקמאית, זו שהיתה קיימת עוד בטרם התחולל הפיצול ליין ויאנג ולכן היא מכילה את שניהם. איכותה שונה מזו של היין והיאנג. החיבור אל הסייקי מוביל אותנו להבנה ולהסתכלות מזווית שונה, ממבט תלת ממדי שהוא מעבר לדו ממד של היין והיאנג.

הסייקי היא האנרגיה שקדמה לכל, שיצרה את היקום, לפני המפץ הגדול או הצמצום. הסייקי היא ה"טהירו". היא זו  שממנה נוצרו היין והיאנג שנדרשו על מנת לחולל את תופעת החיים (הרוח והחומר) בעולם שאנו מכירים. הסייקי היא האור האינסופי, הנתינה האינסופית, המקור, יסוד היקום.

כיצד אנו כבני אדם יכולים להתחבר לאנרגיה טהורה זו?

כל אדם באשר הוא, ללא הבדל דת, גזע, מסורת, תרבות, מין, "טוב או רע", מכיל בלבו ניצוץ של האנרגיה הזו. בכל אדם באשר הוא קיים הסייקי הפנימי, ניצוץ הטהירו. החיבור לסייקי הפנימי מאפשר לכל אחד הסתכלות אחרת על חייו ועל חיי האחר.

הטיפול

בסייקי שיאצו המטפל מחובר לסייקי הפנימי שבתוכו ומתאחד עם הסייקי הפנימי של המטופל. כך מתהווה ריפוי עמוק בגוף ובנפש.

החיבור בין הסייקי הפנימי של המטפל עם הסייקי הפנימי של המטופל, מנטרל כל שפיטה של טוב ורע.

פיתוח שיטת הטיפול בסייקי שיאצו מביא את התלמיד, המטפל והמטופל לאפקטיביות טיפולית שלא נודעה  בעבר.

ההתמקדות כעת אינה עוד בניסיון להביא לאיזון בין היין ליאנג או הקיו  לג'יטסו, וגם לא בניסיון לשחרר את הג'אקי של המטופל. ההתמקדות היא בסייקי של המטופל – בהעצמת כוח הריפוי הפנימי שלו, ולא עוד בניסיון "לתקן" את מצבו.

החיבור העמוק לסייקי הפנימי מאפשר למטפל לטפל במרידיאן הקיו ללא שפיטת מצבו של המטופל. הוא גם מאפשר למטופל לקבל את תהליך הריפוי ואת עצמו בקלות רבה יותר.

לימוד שיטת הסייקי שיאצו מביא את התלמיד להתבוננות בהירה בעולם הקי, ולחיבור יציב ועמוק עם מערכת המרידיאנים המקיפה את הגוף. כך ניתן לבצע אבחון מרידיאנים מדויק יותר, ולהעניק  טיפול אפקטיבי יותר המותאם לסימפטומים הרווחים בעידן בו אנו חיים.

הסייקי שיאצו היא שיטת טיפול ודרך חיים.

ייחודיות
הסייקי
שיאצו

מקור השיאצו ברפואה הסינית הקדומה, ובשיטת הטיפול – דואין אנקיו.
הדואין התמקד בטכניקות שנועדו לפתח אצל המטפל רגישות לקי ולחיזוקו, ואילו האנקיו כלל שיטות ריפוי באמצעות מגע ומניפולציות.
אך במשך השנים, התפוגג ערכן הרפואי של שיטות ריפוי מסורתיות רבות.

דוגמה אחת לכך היא ה"אנמה" (עיסוי יפני) שהיתה שיטת ריפוי עוצמתית ביותר.
בטקסטים סינים מתחילת שושלת חאן, ניתן למצוא התייחסות רחבת היקף למרפאים המטפלים באנמה. באותה תקופה, הטיפול במגע נחשב כבעל ערך רפואי רב. אבל ברבות הימים הפכה שיטה זו לשיטת עיסוי המיועדת לשחרור מתח מן השרירים ולהרפיה.
לאחר שהרפואה הסינית חדרה ליפן, פותחו שיטות טיפול נוספות כמו “הרהטורי"
וה"פודו" – שטיפלו דרך ה"הרה" (הבטן), וכן אבחון המרידיאנים.

מאות שנים מאוחר יותר, כתב שינסאי אוטו את הספר "אמפוקו זוקאי"(1831).
הספר מבוסס על מחקר קליני שהחל בעקבות ריפויו ממחלה כרונית בעזרת טיפול במגע. בספרו, הדגיש שינסאי אוטו את הטיפול במגע כטכניקה רפואית יעילה.
אך, כאמור, ערכו של הטיפול במגע התפוגג עם השנים.
לימוד שיטות ריפוי רבות הפך ללימוד טכני והחלק החשוב של ההתפתחות הרוחנית ופיתוח הרגישות לקי (אנרגיית החיים) אבד.
מספר בתי הספר גדל לאור הגידול במספר התלמידים. בתי ספר רבים נאלצו לשנות את דרך הלימוד המסורתית ועברו ללימוד לוגי- מערבי המבוסס על ספרים, טקסטים, מפות מרידיאנים ונקודות טיפול קבועות. ההתמקדות בידע, הביאה לירידה במוטיבציה להוסיף ולחקור את אפקטיביות הטיפול במגע ואת רפואת המזרח בכלל.
בתקופת טייסו (1912 – 1925) , מטפלים ביקשו לחקור את יעילות החיבור גוף – נפש בטיפול במגע. הם פעלו בשיטות הלחיצות של האנמה, ושילבו בעבודתם פסיכותרפיה, כדי להגביר את יעילות הטיפול.
השילוב הזה זכה לשם "שיאצו", ואחרי מלחמת העולם הראשונה היתה תקופה בה המונח "שיאצו" כלל את כל צורות הטיפול במגע,לרבות אנמה ומסאז'.
בשנת- 1919, חדר השם שיאצו לשימוש הכלל בעקבות פרסום ספרו של טנפקי טאמאי, "שיאצו הו", ומאז הוכרה השיאצו כשיטת טיפול וריפוי ייחודית ביפן.
 

שיטת נמיקושי

השיאצו הפך לפופולרי ביפן ובעולם עם הוצאת ספרו של טוקוז'ירו נמיקושי, מפתח שיטת נמיקושי. הספר הפך לרב מכר ותורגם לשפות רבות.
שיטת נמיקושי משלבת אנמה, עיסוי שבדי, פיזיותרפיה וטיפול בנקודות דיקור סיניות.
נמיקושי ושיטתו התפרסמו ביפן ובעולם המערבי לאחר שהוא טיפל בהנרי קיסינג'ר ובמרלין מונרו. משפטו המפורסם – "לב השיאצו הוא הלב של אמא" – הפך למשפט השגור בפי יפנים רבים.
 

זן שיאצו

תלמידו של נמיקושי,  שיזוטו מסונגה, מפתח הזן שיאצו, נולד למשפחה של מטפלי שיאצו.
לאחר שסיים את לימודיו בפסיכותרפיה ושיאצו, החל לחקור את ההיבטים הקליניים של המרידיאנים בטיפול השיאצו.
הוא השתייך לקבוצת מטפלים שביקשה לפתח שיטת ריפוי אפקטיבית שתהיה מבוססת על המרידיאנים הסיניים העתיקים.
בספרו כתב מסונגה, בין היתר, כך: "…במשך זמן רב ניסיתי למצוא תבנית בתגובות החוזרות של מטופליי. בדיוק כשחשבתי שגיליתי אותה, הייתי המום למצוא שהיא קיימת כבר בטקסטים סיניים קלאסיים, בצורת מרידיאנים. אבל, ככל שהמשכתי לחקור את המרידיאנים, הגעתי להבנה שהגישה הקלאסית אל המרידיאנים היא למעשה דרך קיצור נוחה לצורך טיפול במחטים."

מסונגה פיתח את שיטת הזן שיאצו, המבוססת על 12 המרידיאנים הזורמים בגוף כולו, ואבחון דרך ההרה (הבטן). התוצאות של עבודתו החזירו את השיאצו למרכז רפואת המזרח, כפי שהיה הדואין-אנקיו בסין בעת העתיקה.
בנוסף ללחיצת האגודלים, פיתח מסונגה בשיאצו גם את טכניקת הטיפול במרפקים ובאמצעות הברכיים.

סייקי שיאצו

צביקה קליסר, המשיך לפתח באופן עצמאי את השיאצו ואת שיטת הלימוד תוך שימת דגש על אלמנט הסייקי, והפיכתו למרכזי בטיפול ובלימוד וכך בא לעולם הסייקי שיאצו.
סייקי שיאצו היא שיטת ריפוי במגע המשלבת פעולת לחיצה עם כוונת הלב.
מטרתה להגביר ולעורר את אנרגיית הריפוי של המטופל.
הסייקי מוגדר כאנרגיית הריפוי הזורמת במרידיאנים והטיפול מתבצע דרך נקודות לחיצה (צובו), מעין שערי כניסה אל המרידיאן ואל הגוף האנרגטי.
שיטת הסייקי שיאצו מבוססת על שני עקרונות משלימים:
יין: אמפתיה וכוונת הלב של המטפל.
יאנג: לחיצה מדוייקת ומתמשכת.
השילוב בין השניים מחזק ומגביר את אנרגיית הריפוי (הסייקי) וזרימתה במרידיאנים מעוררת ומגבירה את תהליך הריפוי הטבעי אשר קיים אצל כל אדם ואדם.

סייקי שיאצו מושתת על העיקרון שכל חלק בגוף חיוני לקיומו של השלם, והשלם נמצא בכל אחד מחלקיו.

כתוצאה של מחקר קליני רב שנים  גילה וחשף צביקה קליסר את מערכת המרידיאנים המקיפה, המראה את מסלולי הזרימה של המרידיאנים בגוף בצורה בהירה, ומאפשרת טיפול וריפוי אפקטיביים הרבה יותר מבעבר.

היסטוריה-התפתחות השיאצו

מרכז הסייקי שיאצו
בית ספר להכשרת מטפלים
bottom of page